Klasse

Klasse er kanskje ikke noe vi snakker så mye om i Norge. Det har blitt snakket om fraværet av arbeiderlitteratur i norske samtidsromaner. I norsk litteratur fra 1970-tallet finner du temaet arbeiderklasse grundig behandlet. I Gun av Atle Næss finner du inngående beskrivelser av det intellektuelle skillet mellom arbeiderklassen og middelklassen. På 1920- og 30-tallet var det flere norske diktere som skrev om klassekamp, blant annet Nordahl Grieg, Arnulf Øverland og Rudolf Nilsen. Nini Roll Anker kombinerte klasse- og kvinnekamp i sin roman Den som henger i en tråd.

I norske ungdomsromaner har det i det siste vært populært å skrive om en slags omvendt klassereise. I Battle av Maja Lunde og Kaoskrigeren av Anette Münch mister begge de unge hovedpersonene sin perfekte tilværelse og må flytte fra vestkanten med fine hus og store hager til østkanten og små blokkleiligheter. De opplever en stor skam ved tapet av fasade, og reagerer på svært forskjellige måter.

I utenlandsk litteratur, og spesielt britisk, er det mye harselas med overklassen. Dette er særdeles tydelig i både klassikere som Stolthet og fordom av Jane Austen og samtidsromaner som Patrick Melrose-romanene av Edward St. Aubyn. Charles Dickens skrev i sin tid mye om de ekstremt harde kårene for de mindre heldige i det britiske samfunnet. Flere av hans romanskikkelser gjennomgår en klassereise av dimensjoner, men mange av hans karakterer møter også en særdeles ublid skjebne fordi de ikke er født inn i aristokratiet.

Med mer arbeidsløshet rundt i Europa ser vi også at de europeiske samtidsromanene setter fokus på arbeiderklassen og de innskrenkede mulighetene til unge mennsker i dag. Med romaner som franske Farvel til Eddy Bellegouele av Edouard Louis og italienske Stål av Silvia Avallone har vi igjen fått litteratur som tar opp problematiske klasseforskjeller i dagens samfunn.

Ting å tenke på mens du leser:

•Hvordan fremstilles klasseforskjeller i litterære kjærlighetsforhold?

•På hvilken måte skaper klasseforskjellene i kjærlighetsforholdet utfordringer?

•Hvordan beskrives klassereiser i boka, fra fattig til velstående eller omvendt?

•Hvordan reagerer hovedpersonen på en slik klassereise? Hva slags utfall får den?

•Sammenlign klassereisen i en klassiker og en moderne roman. Hva slags ulikheter og likheter finner du?

- Hvordan blir arbeiderklassen beskrevet i en klassiker kontra en roman fra i dag?

Bøker:

Edward St Aubyn - Patrick Melrose-romanene

Edouard Louis - Farvel til Eddy Bellegouele

Vigdis Hjorth - Hjulskift

Amalie Skram - Hellemyrsfolket

Carl Frode Tiller - Innsirkling

Camilla Collett - Amtmandens døtre

Henrik Ibsen - Hedda Gabler (skuespill)

Knut Hamsun - Victoria

Henrik Langeland - Hauk og due

Lars Ove Seljestad - Blind

Betty Smith - Det vokser et tre i Brooklyn

Jane Austen - Stolthet og fordom

Charles Dickens - Store forventninger

Maja Lunde - Battle

Anette Münch - Kaoskrigeren

Silvia Avallone - Stål

Dorothy Allison - Lausunge

Johan Borgen - Lillelord

Tove Nilsen - Skyskraperengler

Kristoffer Uppdal - Dansen gjennom skuggeheimen

Atle Næss - Gun

Charles Bukowski - Postkontoret

Nini Roll Anker - Det som henger i en tråd

Steinbeck - Vredens druer

Thomas Hardy - Jude

Aravind Adiga - Den hvite tigeren

Biografier/essays:

Ronny Ambjørnsson - Fornavnet mitt er Ronny

Karin Sveen - Klassereise

Frank McCourt - Engelen på det syvende trinn