Du er her

Storbyromaner

urba'n a1 (fra lat., av urbs 'by')   

1 kultivert, beleven, som kan føre seg uttrykke seg u-t   
2 bymessig, som er typisk for byer, mots rural u- bebyggelse
 

Urbane romaner

De siste 15 årene har byen vært sterkt til stede i mange av romanene som gis ut i Norge. Dette er likevel ikke et nytt fenomen, byen og litteraturen har lange tradisjoner sammen gjennom klassikere som James Joyces «Ulysses» og «Sult» av Knut Hamsun. Lars Saabye Christensen har også skrevet mange romaner hvor Oslo har vært en stor del av handlingen, for eksempel Beatles og Amatøren.

I den urbane samtidsromanen møter vi mennesker som lever på en måte som er typisk for byer, mye kafébesøk, fester, kollektivtransport og hyppig skifte av sted.  I tillegg er byen sterkt til stede i tekstene ved at det nevnes mange eksisterende utesteder, kafeer, parker etc. Hovedpersonene lever ofte i nuet og er på evig jakt etter øyeblikksopplevelser. Blikket er viktig, bådde det å se og bli sett, men beskrivelsen av ting i bøkene gjøres ofte gjennom hva som sees.

Det er også mulig å videre inndele den urbane romanen i for eksempel utelivsromanen og outsideren i byen.

Utelivsromanen

Typiske trekk ved utelivsromanen er at de handler om unge mennesker som går mye på byen og drikker seg drita. Disse unge menneskene er heller ikke fremmede for å bruke dop eller ha sex med noen de møter samme kveld. Namedropping er veldig vanlig – hovedpersonene nevner gjerne kjendiser de ser, utesteder de er på, hva som står skrivet i tabloidavisene, hvem det står skrevet om i tabloidavisene og hvem som har skrevet det.

Utelivsromanen er ofte lettlest og underholdende og om den er skrevet bra kan det bli en god leseropplevelse.

Outsideren i byen

Det bor også mange outsidere i byen. En outsider er ofte et ensomt individ på kollisjonskurs med det samfunnet han lever i. Hva skjer så med selvbildet til en person som ikke passer inn i livets mal?

 

Ting å tenke på mens du leser:

  • Hvordan brukes byen som kulisse i romanen?
  • Kan de urbane realistiske romanene leses som en kritikk av samfunnet?
  • Tenk på hvordan blikket brukes i romanen. Hva gjør det med handlingen?
  • Ligger det noen forventninger i teksten om hvordan det vil gå med hovedpersonen?

 

Bøker:

Maria Børja: Ny by
Trond Davidsen: Triggerhappy
Michael Godø: Galleri Oslo
Mads Larsen: Pornopung
Alexia Bohwim: Frognerfitter

Lars Ramslie: Fatso
Didrik Morits Hallstrøm: Du er ikke død før jeg slutter å elske deg
Marit Eikemo: Mellom oss sagt
 

Klassikere:

Knut Hamsun: Sult
Lars Saabye Christensen: Beatles

temabilde: 
Urban realisme - storbyen i litteraturen